Sommerskole i bevidsthed og erkendelse
University of Pisa Summer - Winter Schools & Foundation Course
Nøgleinformation
Campus placering
Pomaia, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning, På campus
Varighed
8 dage
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 500
Ansøgningsfrist
05 Jul 2024
Tidligste startdato
31 Aug 2024
Introduktion
Bevidsthedens gåde er måske det mest fascinerende mysterium i universet. Der er mange hypoteser, på grundlag af hvilke vi forsøger at give et svar på de sværeste problemer, men, hvis vi ønsker at skematisk, kan alle spores tilbage til to brede kategorier: dem, som de anerkender for Bevidstheden en iboende eksistens uafhængig, i det mindste delvist fra dets fysiske substrat og dem, der i stedet anser Bevidstheden for fuldstændigt at reducere til de elektro-kemisk-fysiske processer, der finder sted i hjernen. Hvor sidstnævnte passer godt ind i den såkaldte videnskabelige materialisme, førte førstnævnte til en dualistisk vision af virkeligheden, hvor den ydre verden adlyder fysikkens love, og den indre kræver et andet analyseniveau.
Vejen i jagten på løsningen snor sig mellem disse to alternativer og går gennem svaret på to grundlæggende spørgsmål:
- "Er den videnskabelige materialisme i stand til at omfavne virkelighedens helhed?"
- "Er en enhedsvision af virkeligheden mulig, hvor bevidsthed ikke er fuldstændigt reduceret til dens neuronale korrelater?"
I mangel af endegyldige og bredt delte svar på disse to spørgsmål, må studiet af bevidsthed og af den proces, hvorigennem vi har erkendelse af virkeligheden, frontes med en multidisciplinær tilgang, der omfatter ikke kun neurovidenskaberne, men også biologi, kunstig intelligens, videnskabsfilosofi og epistemologi.
Der skal reserveres plads til to discipliner, der tilsyneladende er meget forskellige, men som tværtimod meget overraskende viser nogle konvergenser: Kvantefysik og den kontemplative praksis. Mens
først udgør den mest avancerede tilgang til studiet af den fysiske verden, som også strækker sig til fænomener, der finder sted på det nanoskopiske niveau i biologiske væv, sidstnævnte giver en mulighed for på en dybtgående og præcis måde at udforske de aspekter af problemet, der ikke er tilgængelige med objektive metoder og som vedrører førstepersonsoplevelsen.
Af disse grunde vil skolen være organiseret på en sådan måde, at den udforsker bevidsthedens gåde fra forskellige synsvinkler, med deltagelse af lærere, der er eksperter i alle disse discipliner.
Skolen vil finde sted i boligform takket være en konvention mellem University of Pisa og Lama Tzong Khapa Institute, 35 km fra Pisa, kendt for den fremragende kvalitet af sine studieprogrammer inden for buddhistisk filosofi og psykologi.
Der vil blive reserveret en specifik plads til det oplevelsesmæssige aspekt for at integrere lektionerne med familiariseringssessioner med kontemplative praksisser (Yoga og Meditation). Sessionerne vil blive afholdt af højt kvalificerede lærere med specifik erfaring og vil også kunne bruges af de elever, der vil gå på skolen online.
2022-udgaven af Summer School Consciousness and Cognition er organiseret af University of Pisa i samarbejde med Lama Tzong Khapa Institute, med protektion af den italienske buddhistiske Union.
Programmet vil blive aktiveret både på campus og online.
Sigte
- (Filosofi): opnå en følsomhed over for eksistensen af en bevidsthedsdimension, der overvinder skelnen mellem subjekt og objekt og forstå dens rolle i den aktuelle søgen efter at forklare bevidsthed gennem en progression til indsigter hentet fra vestlige filosofiske tilgange (især fænomenologi) og østlige traditioner og praksis;
- (Kvantemekanik) forstå kvantemekanikkens grundlæggende principper for at forstå de mere subtile problemstillinger forbundet med fortolkningen af teorien og deres mulige relevans for en diskussion af bevidsthed, af sind-krop-problemet og af virkelighedens natur selv;
- (Kunstig intelligens): lær de grundlæggende begreber og modeller af naturinspirerede beregningsteknikker, og at vide, hvordan man anvender dem på en bred vifte af anvendelsesområder. Studerende vil blive udsat for fordelene og udfordringerne ved at bruge beregningsmæssigt intelligente systemer med menneskelignende evner i form af ræsonnement, læring og tilpasning;
- (Biosemiotik): lær det grundlæggende i biosemiotik og bliv bekendt med den semiotiske karakter af tegnrelationer både i biologiske og menneskeskabte systemer, forstå hvordan celler fungerer som semiotiske enheder, der er i stand til at fortolke deres eget miljø gennem tegnudveksling, og til sidst forstå hvordan tegn perception og epigenetisk regulering er kausalt forbundet gennem differentiel genekspression;
- (Kontemplativ praksis): forstå visionen om østlig tradition (induisme og buddhisme) vedrørende bevidsthed og dens forskellige niveauer og manifestationer; lære grundlaget, egenskaberne og aspekterne af de forskellige typer af meditation;
- (Neurovidenskab og ikke almindelig bevidsthedstilstand): efter en beskrivelse af de neurale netværk, der virker i hjernen, og en undersøgelse af de vigtigste undersøgelsesteknikker for hjerneaktivitet (elektroencefalografi, FMRI), forstå, hvordan selvinducerede ikke almindelige bevidsthedstilstande ved naturlige stoffer, hypnose, drøm, dyb meditation, påvirker denne aktivitet;
- (Øv) blive fortrolig med de oplevelsesmæssige aspekter af kontemplative praksisser gennem meditations- og yogasessioner ledet af højt kvalificerede lærere. Sessionen vil også kunne bruges af studerende online.
Program intensitet
Fuld tid
ECTS
6
Periode
27. august - 4. september 2022
Ansøgningsfrist
10. juli 2022
Galleri
Stipendier og finansiering
ydede finansiering
De studerende, der er interesserede i at ansøge om et stipendium, bedes venligst sende en e-mail direkte til direktøren for sommerskolen, prof. Bruno Neri [email protected] , efter instruktionerne i stipendieforordningen , som snart vil være tilgængelig for download nederst på websiden Consciousness and Coinition .
Programundervisning
Ideelle studerende
Studerende, der er tilmeldt en bachelor- eller kandidatuddannelse, eller personer, der allerede er i besiddelse af de førnævnte kvalifikationer eller tilsvarende kvalifikationer.