Keystone logo
IED – Istituto Europeo di Design Madrid

IED – Istituto Europeo di Design Madrid

IED – Istituto Europeo di Design Madrid

Introduktion

Innovative fagfolk til by- og boligområder.

Århundreder af fælles påvirkninger har præget de historiske og kulturelle forbindelser mellem Italien og Spanien. Vi kan huske den spanske dominans over Milano, som varede næsten to århundreder, og den spanske dominans i Syditalien. Beslutningen om, at Spanien skulle være det første land uden for Italien, der skulle være vært for IED-campus, kom på en måde helt naturligt.

I denne by, der er en af verdens vigtigste og et krydsfelt mellem europæiske og latinamerikanske kulturer, udvikler IED sin designundervisning inden for de traditionelle områder (design, mode, visuel kunst og kommunikation), samtidig med at der indføres innovative områder for at uddanne fagfolk, der er i stand til at designe interaktioner, tjenester og systemer, der sætter individet i centrum. Det er fagfolk, der er bevidste om nutidige spørgsmål, og som er i stand til at designe i overensstemmelse med miljømæssige, etisk-sociale, økonomiske og politiske krav.

Design

Vores studerende har i årevis udmærket sig professionelt og har med deres kreativitet og kompetence givet næring til både Made in Italy-fænomenet og produktionen i deres oprindelseslande.

IED Design er skolens konkrete og fuldstændige svar på de utallige og forskelligartede krav fra det professionelle designmiljø.

I dag er design en afgørende bestanddel af alle produktionsområder, idet det bidrager med indhold, ordforråd, udtryks- og formkoder samt tekniske og funktionelle aspekter. Gadeinventar, modetilbehør, biler og it-hardware er blot nogle af de områder, hvor man i de seneste år har fået større forståelse for designets værdi.

Designeren er pr. definition en innovator af former og funktioner, en fortolker og samtidig en forløber af nye æstetiske linjer og af moderne funktionelle krav. Kurserne på på IED Design er skræddersyet til at udvikle disse evner, samtidig med at de fremmer tilegnelsen af omfattende tekniske og designmæssige færdigheder i forbindelse med workshops og talrige aktive partnerskaber med førende industrikoncerner.

Mode

90.000 virksomheder og 800.000 arbejdspladser er de vitale statistikker for det italienske modesystem. Hvis vi sætter dem i forhold til landets befolkning pr. indbygger i forhold til landets befolkning, giver de sig udslag i en verdensherredømme med hensyn til kvalitet, kvantitet og økonomisk betydning.

IED Fashion er et komplet og udtømmende svar på de stadig mere forskelligartede og specialiserede uddannelseskrav, som modesystemet giver udtryk for.

En komplet skole i sig selv, baseret på princippet om gensidig befrugtning og fuldstændighed i undervisningsmetoderne, som i overensstemmelse med IED's filosofi kombinerer viden med knowhow, teori med praksis.

En grundlæggende del af denne tilgang er skolens forhold til de iværksættere og fagfolk, der arbejder i den italienske modebranche, verdens største koncentration af tøjindustrielle og kreative personer i verden. De mennesker, der arbejder i denne branche, har opnået succes og international berømmelse som følge af modesystemets evne til at kombinere iværksætterånd med kreativitet og sans for innovation.

IED Fashion viser de studerende vejen til at leve og føle denne følelse af mode, i en omfavnende helhed og i dens individuelle dele, som et samspil mellem forskellige perspektiver og en kombination af forskellige faglige færdigheder. Da kurserne har til formål at uddanne de faglige profiler, der er afgørende for branchen, spænder de fra de mere rent kreative til de strategiske områder, fra organisatoriske til kommercielle aspekter, fra marketing til image- og kommunikationsarbejde.

Visuel kunst

De billeder og lyde, der er indgroet i vores liv, formidler værdier og betydninger, der vedrører meget forskellige områder af produktionssystemet, f.eks. mode, produktdesign, alle de forskellige områder af den industrielle produktion, hvor det anvendes, samt kultur og politik.

IED Visual Arts er det kreative laboratorium, hvor man kan lære om de instrumenter, det specifikke sprog og udtryk, nye teknikker og den teknologi, der er nødvendig for at udvikle et visuelt kommunikationsprojekt.

Vi lever i en verden, hvor billeder og lyde gennemsyrer vores daglige tilværelse og er de primære redskaber, vi bruger til at formidle værdier og betydning af vores idéer og produkter, som er så forskellige, f.eks. mode, design, forskellige former for industriel produktion og reklame, men også kulturelle, politiske og sociale områder.

Den måde, hvorpå et koncept eller projekt "præsenteres", betragtes ikke længere blot som tilbehør. Den er afgørende for og bidrager i høj grad til, om kommunikationen af et budskab lykkes.

At vide, hvordan man arbejder professionelt og kompetent i dette miljø, betyder, at man har en eklektisk og varieret kulturel baggrund, der er baseret på en dyb forståelse af både de sociokulturelle aspekter af situationen og de nye informationsteknologier, som hele tiden ændrer den rolle, som billeder og lyde i selve kommunikationen spiller.

I dag designer og producerer man inden for multimediesystemet, men multimedier skal betragtes ud fra to synsvinkler: den digitale teknologis impulsive og konstante forandring og samtidig sameksistensen af andre medietyper, der kræver andre færdigheder og kreative kompetencer.

De -kurser, der tilbydes på IED Visual Arts , er en kilde til vedvarende stolthed og gør skolen unik i det italienske uddannelsespanorama. De løbende teknologiske opdateringer, som de studerende har adgang til, gør skolen efter en lang og historisk tradition til et forskningslaboratorium, hvor man kan eksperimentere med henblik på at udvikle højere kreative færdigheder, både i forhold til uddannelsens indhold og sproget, hvilket bidrager til at danne og kvalificere de studerende og forberede dem til dagens arbejdsmarked.

Kommunikation

Italiensk ekspertise inden for design og ædelt håndværk vil kræve flere og flere iværksættere og ledere med en proaktiv holdning til lokal produktion

IED Communication er den første IED-platform, der er dedikeret til uddannelse i styring af kreativitet i forretningsprocesser.

Den foreslår en alternativ model til de traditionelle skoler for økonomi, handelsstudier og kommunikation og koncentrerer sig primært om de behov for kreativitet og kunstnerisk sans, som Italien er så berømt for i hele verden.

IED-området Kommunikation foreslår lederuddannelse, hvor "designtænkning" er det fremherskende tema. Denne kreative tilgang, som er typisk for designverdenen, er en forudsætning for de ledelsesmæssige og finansielle aspekter af alle virksomheder, som er en naturlig del af enhver virksomhedsuddannelse.

Målet med skolen er at uddanne en leder, der som en del af ledelsen i en kreativ eller mere traditionel virksomhed kan fremme og lede udviklingsprocessen af nye produkter og tjenester og indtage en ledende strategisk rolle. I denne forstand repræsenterer denne studieretning en udvikling i forhold til den traditionelle designchef, som sigter mod at udvide sine kompetencer inden for strategi, tjenesteydelser, ledelse og markedsføring.

Alle de kurser, der udbydes af IED-området Kommunikation , er stærkt tilpasset temaerne om bæredygtig udvikling, både fra et miljømæssigt og socialt synspunkt: kurserne er udformet med bæredygtighedstemaet i alle aspekter af uddannelsesprocessen, så det ud over at være fælles om principperne om det rigtige og nødvendige faktisk udgør en integreret del af IED-området Kommunikations identitet.

Campus funktioner

    Stipendier og finansiering

    bds

    Placeringer

    • Madrid

      C/ Flor Alta 8 28004 , , Madrid

    Spørgsmål