Post-grundlæggende Diskursteori I Humanistisk Og Samfundsvidenskabelig Forskning

Helsinki Summer School

Studiebeskrivelse

Læs den officielle beskrivelse

Post-grundlæggende Diskursteori I Humanistisk Og Samfundsvidenskabelig Forskning

Helsinki Summer School

Post-Foundational diskursteori i humaniora og Social Science Research

Arrangør:

Institut for Politiske og økonomiske studier

Relaterede Degree programmer:

  • Kandidatuddannelsen i Global Politik og Kommunikation
  • Kandidatuddannelsen i europæiske og nordiske studier

DATOER:

8.-2017/08/24

PRISER:

850-1400 EUR

CREDITS:

5 ECTS

KOORDINATOR:

Taavi Sundell

Target studerende

Avanceret bachelor-, kandidat- og ph.d.-studerende. Ingen forudsætninger, men tidligere undersøgelser i samfundsvidenskab eller humaniora anbefales.

Synopsis

I disse turbulente tider, er det vigtigt at fokusere på de stiftende processer og grundlaget for vores sociale og politiske eksistens. Mange strukturer, identiteter og ideer, vi har taget for givet, fra demokrati og lighed for selve tanken om Sandheden selv, er blevet anfægtede løbet af de seneste år. Gennem teoretiske diskussioner og empiriske eksempler, dette kursus udforsker de måder, hvorpå post-grundlæggende tanke kan være til nytte i samfundsvidenskab og humaniora til at tackle sådanne fænomener. Fokus på diskurs og mening for øje er en moderne megatrend inden for samfundsvidenskab og humaniora. Inden for denne større tendens, post-grundlæggende diskurs teorien danner en kritisk ramme hvorigennem at forstå den politiske og anfægtede natur forskellige fænomener. Ved at flytte fokus fra at tage politiske, økonomiske og sociale begreber på deres pålydende værdi til de måder, hvorpå betyder-making altid sker gennem betingede begreber, diskurser og strukturer, vi bebor, vil post-grundlæggende diskursteori give de studerende en tydelig og en produktive perspektiv, hvorfra man kan nærme sig deres emner af interesse. Kurset diskuterer forskellige tilgange til post-foundationalism og giver eleverne mulighed for at udvikle deres eget perspektiv inden dette nye område.

Læringsmål

Kurset vil introducere til de studerende det grundlæggende i post-grundlæggende diskursteori og udvalgte relaterede perspektiver i det post-grundlæggende tradition i samfundsvidenskab og humaniora. De studerende vil blive introduceret til dekonstruktion, retorik, og psykoanalyse, især trække på forfattere som Jacques Derrida, Jacques Lacan, Ernesto Laclau og Chantal Mouffe, som centrale for denne tradition. De studerende vil være i stand til at etablere forskellene mellem disse forskellige tilgange og forfatternes arbejde inden for post-grundlæggende teori, og vurdere deres anvendelighed til bestemte forskningsformål. Den bredere Formålet med kurset er at lære at engagere sig i teoretiske diskussioner inden for samfundsvidenskab og humaniora og til at forbinde disse med empirisk forskning inden for disse områder. Gennem engagementer med lærerne i hele kurset, samt arbejde udført på gruppe præsentationer, vil naturligvis også give de studerende mulighed for at akkumulere mere dybdegående viden om deres valgte tilgang og emne samt at få værdifulde færdigheder i at forberede og kommentere akademiske præsentationer.

Kursus format og undervisningsmetoder

Kurset består af forelæsninger og workshops givet af finske og internationale eksperter på post-grundlæggende teori, keynote foredrag af fremtrædende forskere, mini-konferencer og paneldiskussioner bygget op omkring specifikke teoretiske og aktuelle (f.eks populisme, økonomi, demokrati) temaer, udflugter og sociale aktiviteter, samt gruppearbejde og endelige gruppeoplæg fra de studerende. Deltagende ph.d.-studerende kan præsentere papirer om deres igangværende forskning i mini-konferencer.

I løbet af kurset den vigtigste form for læring vil være et foredrag om morgenen efterfulgt af en workshop om eftermiddagen af ​​en ekspert på en bestemt tilgang i post-grundlæggende tradition, såsom dekonstruktion, psykoanalyse, diskursteori eller begrebsmæssige historie. Under foredraget læreren vil give en generel introduktion til en bestemt streng af post-grundlæggende tradition, placere det i forhold til andre teoretiske tilgange, og diskutere dets merværdi for analysen af ​​bestemte emner. Workshoppen igen vil fokusere på de studerendes overvejelser om foredraget og læsning materialer tildelt i forhold til det, samt om de måder, hvorpå de kan lære mere fra deres egne emner gennem denne tilgang.

Før kurset begynder i Helsinki, vil to pre-kursus opgaver udfyldes af deltagerne. De vil skrive (i) en 500 ord motiverende brev indføre selv og de emner af interesse, som de gerne vil reflektere over inden for rammerne af kurset; forklare, hvorfor de har valgt disse emner og dette kursus; og give et overblik over deres tidligere viden om post-grundlæggende teori. Som den anden pre-retters opgave, vil de studerende være forsynet med en kompileret bibliografi af post-grundlæggende teori, hvorfra de vil vælge en tekst til at reflektere over i form af (ii) en 500 ord mini essay.

Baseret på disse pre-kursus opgaver, vil de studerende blive tildelt små temagrupper til gruppearbejde og afsluttende præsentationer i løbet af kurset. Grupperne vil arbejde på en præsentation om et udvalgt emne fra en bestemt post-grundlæggende perspektiv i hele kurset og præsentere det i slutningen af ​​kurset. De vil blive givet feedback på præsentationer af deres kammerater og lærere fra kurset.

De studerende vil også skrive individuelt korte papirer i løbet om emner tildelt af arrangørerne.

Midler og kriterier for vurderingen

Bestået / ikke bestået baseret på deltagelse i foredrag, workshops og andre aktiviteter; individuelle opgaver; og gruppearbejde.

Denne skole tilbyder programmer i:
  • Engelsk
Varighed og pris
This course is Campusbaseret
Start Date
Startdato
Aug. 2018
Duration
Varighed
17 dage
Fuldtid
Price
Pris
850 EUR
850-1400 EUR
Information
Deadline
Locations
Finland - Helsinki
Startdato : Aug. 2018
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen
Dates
Aug. 2018
Finland - Helsinki
Ansøgningsfrist Kontakt skolen
Slutdato Kontakt skolen