Norsk sprog og samfund for udenlandske studerende - Et års program
UiT The Arctic University of Norway
Nøgleinformation
Campus placering
Narvik, Norge
Lingvistik / Sprogvidenskab
Norsk, Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
1 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* ingen studieafgifter for internationale studerende
Introduktion
Vil du studere i smukke arktiske omgivelser i det nordlige Norge?
Norsk sprogkundskaber er et absolut krav for at kunne studere i Norge.
Dette etårige program i norsk sprog og samfund er en perfekt start, hvis du er kvalificeret til og ønsker at fortsætte på en af de treårige bachelorgrader i ingeniørvidenskab eller toårig kandidatuddannelse i integreret bygningsteknologi på Det Fakultet for Ingeniørvidenskab og teknologi i Narvik.
(Bemærk, at forelæsningerne under dette program udføres på norsk. Du skal bestå alle eksamener for at være kvalificeret til optagelse på norsklærede bachelor- og kandidatuddannelser.)
Programbeskrivelse
- Varighed: 1 år
- Credits (ECTS) : 60
- Adgangskrav : Ansøgeren skal have gennemført de generelle adgangskrav til universitetet. Dette inkluderer et færdighedsniveau i engelsk, der er passende for hovedretten. Der er ikke krav om forudgående kendskab til det norske sprog. For at blive optaget skal du kvalificere dig til et af IVT -fakultetets bacheloringeniøruddannelser. Ansøgere, der er kvalificerede og ønsker at fortsætte på vores kandidatuddannelse i integreret bygningsteknologi, kan også ansøge.
- Ansøgningskode : 9010
Undersøgelsen er designet til fuldtidsstuderende og kræver dedikation og hårdt arbejde på grund af en meget hurtig udvikling. Mens de konstant fokuserer på sprogindlæring, introduceres eleverne også til norsk civilisation, historie og litteratur. Arbejde i grupper med et projekt i andet semester er en vigtig del af undersøgelsen og giver de studerende værdifuld erfaring med denne arbejdsmetode.
* Studieprogrammet annonceres med forbehold af et tilstrækkeligt antal ansøgere og godkendelse.
Indlæggelser
Læreplan
Undervisning og vurdering
Undersøgelsen består af fire dele: grundlæggende sprog, fonetik, civilisation og litteratur. I begge semestre er der 16 ugentlige sessioner. Efter hver daglig klasse skal eleverne deltage i diskussionsgrupper med andre udenlandske studerende og udvikle erfaring med gruppeledelse og rapportskrivning.
Studerende er forpligtet til at deltage i alle forelæsninger. Studerende med mere end 20% fravær kvalificerer sig ikke til den afsluttende eksamen.
Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, gruppearbejde, øvelser og lektier. Test vil blive givet med jævne mellemrum. Alt "arbejde, der skal indsendes" er obligatorisk.
På andet semester skal de studerende arbejde på et projekt om et givent tema og inden for en tidsfrist på tre uger. Studerende har mulighed for at vælge deres eget emne, men tutorial og praktisk vejledning vil blive givet uanset. Det skriftlige resultat af dette arbejde skal godkendes for at kvalificere sig til den afsluttende eksamen.
Porteføljevurderinger udgør 40 % af den endelige karakter. Studerende skal bestå porteføljevurderingen for at kvalificere sig til eksamen, dvs. opnå karakter E eller højere på de to prøver, der udgør porteføljen. Testene tæller 20 % hver.
Prøven finder sted i maj og består af en eksamen, der tæller for 60 % af den endelige karakter. Prøven har en varighed på 6 timer og evalueres ved hjælp af karakterskalaen A - F. Den skriftlige del af prøven censureres eksternt. De, der består den skriftlige eksamen, kvalificerer sig til en mundtlig eksamen. Den mundtlige eksamen kan justere og bekræfte den endelige karakter. Prøven censureres også eksternt. Varigheden af denne undersøgelse er 30 minutter.
Krav til eksamensdeltagelse: En godkendt tilstedeværelsesrekord, godkendt projektet og godkendt portefølje.
Programresultat
Læringsresultater
Undersøgelsen er i overensstemmelse med følgende undervisningsplan: Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Planen er reguleret vedtægt vedrørende introduktionsprocessen for udlændinge. (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-04-19-358)
Planen er baseret på niveaudefinitionen i den fælles europæiske referenceramme for sprog (CEFR). Rammen definerer tre hovedniveauer af kompetence i sprog:
A - Grundlæggende bruger, B - Uafhængig bruger og C- Dygtig bruger
Disse tre niveauer er opdelt yderligere i niveauer: A1, A2, B1 og B2. Studieplanen beskriver sprogkundskaber på niveauer: A1, A2, B1 og B2.
Ifølge den nationale læseplan norsk for udlændinge er læringsresultaterne som følger:
Viden
Den studerende har et grundlæggende kendskab til det norske sprog på niveau B2. Den studerende er opmærksom på sproglige forhold i Norge og har kendskab til de vigtigste karakteristika ved norsk kultur og samfund. Den studerende har viden om, hvordan man komponerer en tekst på norsk.
Færdigheder
Den studerende kan kommunikere på norsk og kan forstå talt og skrevet norsk godt. Den studerende er i stand til at læse og forstå nutidige tekster, dvs. akademisk litteratur og teknisk litteratur. Den studerende kan forstå forelæsninger på norsk og skrive med et tilfredsstillende niveau af morfologi, syntaks og ordforråd. Den studerende kan reflektere over karakteristika ved det norske samfund.
Generel kompetence
Den studerende har tilstrækkelige forudsætninger for at kunne gennemføre studier, hvor undervisnings- og kursuslæsningsmateriale er på norsk. Den studerende er i stand til at følge aktuelle begivenheder i Norge og resten af verden gennem norske medier.